مجموعه تبلیغاتی مهران وب

۳۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
hrduqu

دانشمندان تنها می‌توانند با سرعت کمی به دنبال کشف واکنش‌های شیمیایی و داروهای جدید باشند چرا که یافتن داروهای جدید که ممکن است زندگی افراد زیادی را نجات دهد، سال‌ها به طول می‌انجامد.اما دانشمندان در دانشگاه "گلاسکو" راه بهتری پیدا کرده‌اند. آنها می‌گویند اجازه دهید که ربات‌ها کار سخت را انجام دهند.یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه گلاسکو یک "ربات داروساز" ابداع کرده است که از یادگیری ماشین برای سرعت بخشیدن به کشف واکنش‌های شیمیایی و مولکول‌ها استفاده می‌کند.این ربات از یادگیری ماشین برای دست‌چین کردن نتایج واکنش‌های شیمیایی بر اساس تجربه مستقیم، استفاده می‌کند.در یک آزمایش با ۱۰۰۰ واکنش از ۱۸ ماده شیمیایی، این دستگاه تنها به بررسی ۱۰۰ مورد از آنها برای پیش‌بینی واکنش‌ها و ترکیبات ارزشمند و با دقت ۸۰ درصدی نیاز داشت.این ربات می‌تواند توسعه درمان‌های جدید، فرمول‌های جدید باتری و مواد فوق‌العاده قوی را تسریع کند و می‌تواند مطالعه شیمی‌دانان را متمرکزتر کند.
منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
rxipvh

این نانوحباب‌های کوچک که توسط محققان مرکز بیوفتونیک نانو ساختار (CNBP) دانشگاه مک کواری در استرالیا ابداع‌شده است، زمینه را برای ابداع طیف جدیدی از درمان‌های سرطان هموار می‌سازد.

این حباب‌های کوچک موسوم به لیپوزوم که معمولاً در داروسازی برای روکش‌دار کردن داروها مورداستفاده قرار می‌گیرند، کارایی داروها را در درمان بیماری افزایش می‌دهند.

آماده‌سازی این حباب‌ها که از مواد مشابه غشای سلولی ساخته می‌شوند نسبتاً ساده است و می‌توان آن‌ها را با داروهای مناسب پر کرد و سپس به بخش‌های خاصی از بدن تزریق کرد. اما مسئله در کنترل زمان آزادسازی دارو از این لیپوزوم‌ها است.

محققان استرالیایی موفق شدند لیپوزوم‌ها را به‌گونه‌ای مهندسی کنند که با اشعه ایکس فعال شوند و بار دارویی خود را حسب تقاضا در زمان و مکان مناسب آزاد کنند.

آن‌ها توانسته‌اند لیپوزوم‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که بیشترین تأثیر درمانی را داشته باشند و بار دارویی خود را دقیقاً در زمان مناسب و در مکان مناسب آزاد کنند. لازمه این کار ایجاد سازوکاری برای فروپاشی لیپوزوم ها در زمان و مکان موردنیاز است.

لیپوزوم های ابداعی محققان که قابلیت فعال شدن توسط اشعه ایکس را دارند، امکان آزادسازی داروها را برحسب تقاضا میسر می‌سازند.

محققان برای این کار نانوذرات طلا و مولکول حساس به عکس ورتپورفین (Verteporfin) را در دیواره لیپوزوم کار گذاشتند.

پرتو ناشی از اشعه ایکس باعث می‌شود که ورتپورفین واکنش نشان دهد و اکسیژن تک‌دانه‌ای تولید کند که به‌شدت واکنشی است و موجب بی‌ثباتی غشای لیپوزومی و متعاقباً آزادسازی دارو می‌شود.

نانوذرات طلا نیز برای متمرکز ساختن انرژی اشعه ایکس، به این مخلوط اضافه می‌شود. این کار باعث تقویت تولید اکسیژن تک‌دانه‌ای و درنتیجه افزایش سرعت انحلال غشا می‌شود.

نتایج آزمایش‌های اولیه نشان داد که این لیپوزوم های جدید با موفقیت توانستند سلول‌های سرطانی را در محیط آزمایشگاه از بین ببرند. محققان گفتند که این روش در از بین بردن سلول‌های سرطانی روده به‌اندازه زیادی مؤثر است.

به گفته محققان، در حال حاضر معمولاً رادیوتراپی که در آن اشعه ایکس سلول‌های سرطانی را می‌کشد و شیمی‌درمانی، به‌صورت جداگانه به بیماران ارائه می‌شود اما روش ابداعی آن‌ها امکان انطباق کامل هر دو درمان را فراهم می‌کند و بنابراین این دو شیوه درمانی را می‌توان هم‌زمان به بیمار ارائه کرد.

 

5656

 

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
xnelty

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان "دانشگاه استنفورد" موفق به توسعه یک سیم مغناطیسی شده‌اند که این سیم به پزشکان کمک می‌کند تا پیش از اینکه علایم سرطان در بیمار آشکار شود، آن را تشخیص دهند.

به گفته محققان این دستگاه از داخل سیاهرگ عبور می‌کند و با جذب سلول‌های تومور نادر و بدخیم می‌تواند از ظهور و پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

طول این سیم به اندازه انگشت کوچک یک فرد بالغ و ضخامت آن نیز به اندازه یک گیره کاغذ است. این دستگاه در شناسایی سرطان‌هایی مانند پانکراس، تخمدان و سرطان کلیه که در آن علایم تنها در مراحل بعد از بیماری سرطان ظاهر می‌شوند نیز بسیار موثر است.

سلول‌هایی که تومور را جدا می‌کنند تا به طور آزادانه در جریان خون حرکت کنند، می‌توانند به عنوان نشانگرهای زیستی سرطان عمل کنند.

"سَم گمبیر"(Sam Gambhir) استاد پرتوشناس دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این سلول‌های تومور در حال گردش بسیار کوچک هستند. با انجام یک آزمایش خون ساده از افراد، پزشکان نمی‌توانند وجود این سلول‌های تومور در حال گردش را در لوله آزمایش تشخیص دهند زیرا این کار همانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است پس پزشکان به بیمار می‌گویند شما مشکلی ندارید و همه چیز خوب است.

محققان آزمایشات را بر روی خوک‌ها انجام دادند زیرا خوک‌ها از لحاظ آناتومیک شبیه به انسان‌ها هستند. این سیم مغناطیسی موفق به شناسایی 10 تا 80 برابری سلول‌های تومور شد.

سیم در یک سیاهرگ در نزدیکی گوش خوک که نسبتا مشابه با بازوی انسان است، قرار داده شد و پس از آن برداشته شد و سلول‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

سلول‌های توموری در حال گردش، با نانوذرات حاوی یک پادتن که روی آنها قرار می‌گیرند مغناطیسی می‌شوند.

طبق گزارش‌ها این روش جدید تا 80 برابر موثرتر از آزمایش‌های روزمره است که پزشکان از آن استفاده می کنند.

 بنابراین محققان امیدوارند تا این رویکرد به آنها در تشخیص کمک کند و بینش آنها را نسبت به وجود سلول‌های تومور در حال رشد نادر ارتقا دهد.

این مطالعه در مجله "Nature Biomedical Engineering" منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
xwhkgk

کاوشگر خورشیدی "پارکر"(Parker Solar Probe) ناسا در آخرین مراحل آمادسازی خود به سر می‌برد و محققان اکنون در حال مقاوم‌سازی آن و تقویت جدی بدنه آن هستند.

آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد این فضاپیما به یک محافظ حرارتی 2.5 متری مجهز شده است که وقتی این کاوشگر در اواخر سال 2024 به فاصله 6.5 میلیون کیلومتری خورشید برسد، قابلیت مقاومت در دمای 2500 درجه فارنهایت را دارد.

مهم این است که دمای داخل این فضاپیما در چنین شرایطی، مطبوع باقی می‌ماند و تجهیزات پردازش اطلاعاتی که در مورد کرونا(بیرونی‌ترین لایه اتمسفر خورشید) جمع‌آوری شده است را از شر آسیب مصون نگه می‌دارد. ضمن اینکه یک پوشش سفید که مخصوص بازتاب انرژی خورشید طراحی شده است، روی سپر حرارتی اسپری می‌شود.

این سپر که حدود 73 کیلوگرم وزن دارد، در واقع یک ساختار بسیار سبک وزن محسوب می‌شود که از دو پنل و یک هسته فومی 4.5 اینچی که 97 درصد آن هوا است، ساخته شده است.

با توجه به این که کاوشگر خورشیدی پارکر با سرعت 692 هزار کیلومتر بر ساعت سفر می‌کند که طبق گفته ناسا به اندازه کافی سریع است تا شما را در یک ثانیه از فیلادلفیا به واشنگتن برساند، یک بدنه نازک برای رسیدن به مدار مقرر نیاز است.

کاوشگر خورشیدی پارکر در تاریخ 4 اوت به فضا پرتاب خواهد شد. سفر آن آغاز یک ماموریت 60 ساله برای پرواز در نزدیک ترین فاصله ممکن به خورشید است. پرواز در فاصله چهار میلیون مایلی(6.5 میلیون کیلومتری) زمین، یعنی نزدیک‌ترین فاصله یک کاوشگر به خورشید.

 

5656

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
sfblwy

برخی از کاربران به دلایل فراوانی مجبورند پست‌های منتشره در صفحه اینستاگرام خود را حذف کنند اما نمی‌خواهند آن‌ها برای همیشه از دسترس خارج شده و از صفحه کاربری شان پاک شود چراکه این احتمال را می‌دهند بتوانند باری دیگر این پست‌ها را به صفحه پروفایل خود بازگردانده و در دید عموم کاربران و دوستان خود قرار دهند.شبکه اجتماعی اینستاگرام برای این دسته از کاربران قابلیتی را در نظر گرفت تا بوسیله آن بتوانند پست‌های خود اعم از تصاویر و ویدیوهای منتشره را به طور موقت از صفحه خود پاک کنند و در صورت دلخواه، آن‌ها را بعدا دوباره بر سر جای قبلیشان باز گردانده و از حذف شدن همیشگی آن‌ها جلوگیری بعمل بیاورند.برای این کار کافیست به صفحه کاربری خود در اینستاگرام رفته و برروی پست موردنظر خود کلیک کنید تا باز شود. سپس برروی سه نقطه در قسمت بالا سمت راست پست موردنظر بزنید تا گزینه‌های مختلفی همچون ویرایش (Edit) و حذف (delete) و غیره باز شود.

نخستین گزینه آرشیو (Archive) است که باید به منظور حذف موقتی پست‌های خود برروی آن بزنید.در این صورت، شما آن دسته از پست‌هایی را که با لمس گزینه آرشیو موقتا از صفحه کاربری خود پاک کرده و از دسترس و دید سایرین آن را مخفی کرده‌اید، به قسمت دیگری که تنها خودتان به آن دسترسی دارید و هیچ کس دیگری نمی‌تواند آن را مشاهده کند، منتقل کرده‌اید. این قسمت با علامتی شبیه به یک ساعت در قسمت بالای صفحه اصلی کاربری‌تان در اینستاگرام دیده می‌شود که می‌توانید با مراجعه به آن، پست‌ها و استوری‌هایی را که از نظر دیگران مخفی نگه داشته‌اید، باری دیگر به صفحه کاربری خود بازگردانید.برای این کار کافیست در قسمت آرشیو پست‌های پنهان شده، برروی پست‌هایی که قصد بازگرداندن آن به صفحه کاربری خود را دارید، کلیک کرده و گزینه «نمایش بر روی صفحه اصلی یا پروفایل کاربری» یا show on profile را بزنید تا دوباره به همان جایی که قبلا بوده است، بازگردد و در دسترس دوستان اینستاگرامی‌تان قرار گیرد.  
منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
fghwzp

به گزاش ایسنا، لئون چارلز آلبرت کالمت پزشک، باکتری‌شناس و ایمنی‌شناس مشهور فرانسوی 12 ژوئیه سال 1863 در شهر ساحلی نیس متولد شد.

کالمت به علم پزشکی علاقه بسیاری داشت بنابراین در سال 1881 به نیروی دریایی ملحق شد و در مدرسه پزشکی نیروی دریایی شهر برست تحصیلات خود را آغاز کرد.  

در سال 1883 او به سازمان پزشکی نیروی دریایی هنگ‌کنگ پیوست و در آنجا به مطالعه و آزمایش همراه با دکتر "پاتریک منسون" پرداخت.

وی مطالعات پزشکی بسیاری درباره بیماری انگلی "فیلاریازیس" انجام داد و در سال 1887 به مجموعه‌های ارضی فرادریایی "سن-پیِر و میکلُن" (Saint-Pierre-et-Miquelon) منتقل شد.

چند سال بعد نیز به جمهوری گابن و کنگوی فرانسوی رفت و به مطالعه درباره مالاریا، بیماری خواب و پلاگر پرداخت.

طی سفرش به فرانسه در سال 1890، او "لویی پاستور" و "امیل روکس" که استادان درس باکتری شناسی وی در دانشگاه بودند را ملاقات کرد.

پس از آن در سال 1891 به پیشنهاد پاستور کالمت به عضویت انیستیتو پاستور برگزیده شد و در آنجا به مطالعه سم شناسی پرداخت.

در سال 1894 کالمت به فرانسه بازگشت و موفق به توسعه اولین پادزهر شد.

پس از مدتی اوهمکاری خود را با "الکساندر امیل ژان یرسین" باکتری شناس سوئیسی-فرانسوی  آغاز کرد و در نهایت مطالعات آنها منجر به کشف سرم ضد طاعون شد.

در 24 آوریل سال 1921 کالمت با همکاری "کامیل گرن" موفق به کشف واکسن پیشگیری و مبارزه با سل"ب‌.ث.ژ " (BCG=Bacillus Calmette–Guérin) شدند. این کشف باعث شهرت جهانی این پزشک فرانسوی شد.

این واکسن که نام آن به لاتین از حروف اول اسامی کالمت و همکار وی گِرِن گرفته شده، به صورت تزریقی بوده و برای پیش‏گیری از ابتلا به بیماری سل مؤثر است. واکسن ب ث ژ واکسن پیشگیری و مبارزه با سل است و در کشورهایی که بیماری سل شایع است یک دوز در نوزادان سالم توصیه می‌شود که بهتر است تا حد ممکن زمان تجویز آن به زمان تولد نزدیک باشد.

آلبرت کالمت  سرانجام در 29 اکتبر 1933 در سن 70 سالگی در پاریس درگذشت.

انتهای پیام

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، اسرائیل قصد دارد نخستین ماموریت خود به ماه را با موشک "فالکون 9"(Falcon 9) شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) انجام دهد.

این رژیم امیدوار است با انجام این ماموریت، پس از آمریکا، روسیه و چین فضاپیمایی را بر ماه فرود آورد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این فضاپیما، روز 13 فوریه سال 2019 پس از یک سفر دو ماهه از زمین، به ماه خواهد رسید.

این فضاپیمای بدون سرنشین، یک همکاری خصوصی میان "صنایع هوافضای اسرائیل" (IAI) و سازمان غیرانتفاعی "اسپیس‌سل" (SpaceIL) است که قصد دارند با این پرتاب، در رقابت "ایکس‌پرایز" (XPrize) گوگل شرکت کنند. این رقابت، چالشی برای فرود آوردن یک ربات روی سطح ماه بود که در ماه مارس سال جاری، بدون برنده پایان یافت.

اسپیس‌سل اعلام کرده است که این فضاپیما، کوچکترین فضاپیمایی است که بر ماه فرود می‌آید. قطر این فضاپیما، حدود دو متر و ارتفاع آن، تنها یک متر و نیم است. وزن پرتاب فضاپیما، 585 کیلوگرم و وزن فرود آن، تنها 180 کیلوگرم خواهد بود.

برای این پروژه هشت سال زمان صرف شده و هزینه ساخت فضاپیما، تا به امروز 95 میلیون دلار تخمین زده شده است. هدف از این پروژه، افزایش علاقه به فضا و علم و تشویق نسل جوان به پیگیری موضوعات علمی، فناوری، مهندسی و ریاضیات بیان شده است.

قرار است این فضاپیما، علاوه بر ثبت مراحل فرود، از محل فرود خود، عکس و فیلم تهیه کند. علاوه بر این، فضاپیما با استفاده از یک مغناطیس‌سنج، میدان مغناطیسی ماه را اندازه‌گیری خواهد کرد.

به گفته دانشمندان، عملکرد این فضاپیما به محض فرو آمدن، کاملا خودکار خواهد بود. هنگام رسیدن به مقصد، فضاپیما با سرعت صفر فرود آرامی خواهد داشت.

"موریس کاهن" (Morris Kahn)، رئیس اسپیس‌سل گفت: پرتاب این فضاپیما، یک دستاورد است که ما را در نقشه فضایی جهان قرار خواهد داد و نتیجه سال‌ها تلاش در این زمینه را به ثمر خواهد نشاند.

انتهای پیام

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، این فناوری شگفت انگیز می‌تواند اشیا را حتی در صورت پنهان شدن نیز شناسایی کند.

این سیستم از یک فناوری رادار مانند برای ردیابی افراد در حین حرکتشان استفاده می‌کند. این فناوری "RF-Pose" نام دارد و قادر به تشخیص حالات افراد اعم از راه رفتن، نشستن، ایستادن، و دست تکان دادن آنها نیز است.

در آزمایشات اولیه این فناوری توانست با دقت 83 درصد افراد را شناسایی کند به همین دلیل توسعه دهندگان آن بر این باورند که RF-Pose می‌تواند در آینده در کارهای مختلف از جمله کارهای پلیسی، عملیات نجات و مراقبت‌های بهداشتی، مورد استفاده قرار گیرد.

این فناوری توسط گروهی از محققان و دانشجویان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی ام.آی.تی و به رهبری "دینا خطابی"(Dina Katabi) دانشند سوری الاصل علوم رایانه توسعه یافته است.

به گفته‌ محققان این فناوری از هوش مصنوعی برای آموزش دستگاههای بی‌سیم استفاده می‌کند تا به آنها آموزش دهد چگونه احساسات و حرکات افراد را حتی از پشت دیوار تشخیص دهند.

جز اصلی RF-Pose یک فرستنده رادیویی بزرگ است. یک شبکه عصبی نیز برای تجزیه و تحلیل این سیگنال‌های رادیویی و تشخیص حرکات افراد مانند ایستادن، نشستن نیز استفاده شده است.

یکی از قابلیت‌های شگفت انگیز RF-Pose این است که این فناوری قادر به بررسی و نظارت بر بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، اِم‌اِس و دیستروفی ماهیچه‌ای نیز است به طوریکه RF-Pose  با جمع آوری داده‌ها می‌تواند تصویری از چگونگی پیشرفت بیماری را نقاشی کند.

انتهای پیام

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰

 

به گزارش خبرآنلاین، زاکربرگ که اخیراً از رسوایی «کمبریج آنالیتیکا» رهایی پیداکرده، بعد از جف بزوس(مؤسس و مدیر آمازون) و بیل گیتس (مؤسس مایکروسافت) در رده سوم پولدارترین مرد جهان قرار گرفت. {لینک}

به نوشته بلومبرگ این اولین بار در تاریخ است که سه نفر اول ثروتمند جهان از حوزه فناوری هستند. بر این اساس 5 کمپانی در حوزه تکنولوژی 5 تریلیون دلار پول دارند.

مدیر 34 ساله فیس‌بوک با 81.6 میلیارد دلار بالاتر از مدیر Berkshire Hathway و اختلافی معادل 373 میلیون دلار قرار گرفت.

وارن بافت بیش از 50 میلیارد دلار از ثروتش را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اختصاص داده و بیل و ملیندا گیتس نیز که در سال 2000 حدود 22 درصد از دارایی خود را به خیریه خود اختصاص دادند، دومین میلیاردِ خَیِّر لقب گرفته‌اند.

زاکربرگ و همسرش نیز حدود 10 میلیارد دلار از ثروت خود را به امور خیریه اختصاص داده‌اند.

اما جف بزوس با 141.9 میلیارد دلار تنها 100 میلیون دلار از پول خود را برای امور خیریه اختصاص داده است.

 

5656

 

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰

قرار است شرکت "الون ماسک" به عنوان بخشی از قرارداد ۱۳۰ میلیون دلاری خود با نیروی هوایی آمریکا، یک ماهواره نظامی را از طریق قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان به مدار زمین بفرستد.

نیروی هوایی آمریکا انتظار دارد که ماهواره " AFSPC-۵۲ " را از طریق موشک "فالکون هوی"( Falcon Heavy) در تابستان سال جاری یا پاییز ۲۰۲۰ میلادی، به مدار زمین بفرستد.

انتظار می‌رود که این ماهوراه از مرکز فضایی "کندی" ناسا در ایالت فلوریدا به فضا ارسال گردد. "گویینی شاتول" مدیر ارشد شرکت "اسپیس ایکس" اظهار کرد، از اینکه این ماموریت به ما محول شده است، مفتخریم. شاتول گفت: من از نیروی هوایی برای اعتمادشان به "اسپیس ایکس" قدرانی می‌کنم.   

گفتنی است که نیروی هوایی در این قرارداد، هزینه بیشتری را نسبت به آنچه که متدوال است، پرداخت کرده است. نیروی هوایی آمریکا علت انتخاب "اسپیس ایکس" برای انجام این ماموریت را اعلام نکرد. اما احتمال دارد که میزان هزینه‌ دریافتی "اسپیس ایکس" در این انتخاب موثر باشد.

شرکت‌های "اسپیس ایکس" و "بویینگ" در رقابتی تنگاتنگ با هم هستند تا بتوانند فضاپیمایی بسازند که قادر به اعزام انسان به ماه و فراتر از آن باشد.  موشک "فالکون هوی" آخرین ماموریت خود را ماه فوریه با موفقیت به انجام رساند.

5656

منبع
  • مهران وب